Do lubuskich samorządów sukcesywnie trafiają unijne środki na budowę ścieżek rowerowych. Inwestycje w nową infrastrukturę będą realizowane po to, aby utworzyć w regionie sieć tras dla wielbicieli jednośladów i połączyć ze sobą miejscowości. Umowy na kolejne projekty podpisano 5 listopada 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze.
Nowe ścieżki rowerowe są dla regionu ważne również z punktu widzenia bezpieczeństwa, rozwoju turystyki czy zdrowia mieszkańców, na co zwrócił uwagę marszałek wojwództwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski. – Mamy piękne walory turystyczne, które trzeba pokazywać. Druga kwestia to bezpieczeństwo, które jest powiązane z trzecim aspektem, czyli ze zdrowiem. Ruch i profilaktyka ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie, na zdrowie naszych mieszkańców. Czwarta, niezmiernie ważna sprawa – wszystkie ścieżki, które budują samorządy lokalne ze środków unijnych będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego, wpisują się w kompleksowy system budowy ścieżek regionalnych – mówił marszałek. Podziękował także gminom, które były zaangażowane w proces pozyskiwania środków oraz pracownikom Departamentu Instytucji Zarządzającej i Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego, którzy odpowiadali za procedury składania i rozpatrywania wniosków.

Wicemarszałek Hubert Harasimowicz podkreślił, że rozwój infrastruktury dla rowerzystów pociągnie za sobą inwestycje także w innych dziedzinach związanych z turystyką. – Będą powstawać nowe podmioty gospodarcze, bo turysta będzie musiał się gdzieś zatrzymać i przenocować podczas zwiedzania naszego województwa. I to jest bardzo dobry kierunek, z którego się cieszę – stwierdził wicemarszałek.
Samorządy dobrze wydają dotacje i mają szansę na następne
Ścieżki powstaną w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, a dokładniej – puli środków przeznaczonej dla partnerstw samorządowych, które przygotowały wcześniej swoje strategie terytorialne. – Cieszę się, że strategie są realizowane. To podkreśla, że lokalne samorządy – gminy i powiaty – radzą sobie z wydawaniem przypisanych im środków. Biorąc pod uwagę plany Brukseli co do centralizacji środków europejskich, jeżeli pokażemy, że radzimy sobie „na dole”, to myślenie instytucji europejskich będzie inne – mówiła dyrektor Departamentu Instytucji Zarządzającej UMWL Sylwia Pędzińska.
Łączna wartość wszystkich umów to ponad 17 milionów złotych, z czego 12,3 mln zł to kwota dofinansowania z Unii Europejskiej. Powstanie 16,5 km nowych tras rowerowych. Wicemarszałek województwa lubuskiego Grzegorz Potęga zapowiedział, że to nie koniec inwestycji.

– 14 stycznia 2026 r. ogłosimy konkurs na kwotę ok. 45 milionów złotych. Kolejny krok w stronę rozbudowy ścieżek rowerowych to Społeczny Fundusz Klimatyczny, który powinien pojawić się w przyszłym roku. Kwota wynosi ok. 80 milionów złotych. Mam nadzieję, że będziemy tak rozdzielać te środki, aby trafiały tam, gdzie potrzeby są największe – powiedział Grzegorz Potęga.
Styczniowy nabór będzie realizowany w trybie konkursowym. –Zachęcam do tego, aby samorządy aplikowały o te środki, dzięki temu zwiększając swój potencjał turystyczny i pozyskując nie tylko środki przypisane w ramach partnerstw, ale także fundusze dodatkowe – mówił dyrektor Departamentu Programów Regionalnych UMWL Daniel Roguski.
– Wszystkie te dofinansowania, które są w naszej dyspozycji, zarówno w obszarach funkcjonalnych, jak i w Społecznym Funduszu Klimatycznym, muszą wpisywać się w politykę rowerową i będą podlegać ocenie przez różne departamenty, żeby zbudować w regionie spójną sieć dróg rowerowych – dodał marszałek Sebastian Ciemnoczołowski.
Dla gmin nowe ścieżki to przełomowe inwestycje
Zaplanowane zadania umożliwią gminom nie tylko poszerzenie oferty turystycznej, ale również rewitalizację terenów. Przykładem jest projekt gminy Szlichtyngowa.
– Ścieżka rowerowa ze Szlichtyngowej do Dryżyny będzie budowana po trasie nieczynnej linii kolejowej. To trasa malownicza, biegnąca wśród pól. Częściowo biegnie także wąwozem. Uroku dodają jej trzy wiadukty. Ścieżka ma też swoje znaczenie historyczne – wyjaśniała Jolanta Wielgus, burmistrzyni miasta i gminy Szlichtyngowa.
Podobnym projektem zajmie się gmina Krzeszyce. Ścieżka będzie poprowadzona po byłym nasypie kolejowym. Wójt gminy Stanisław Peczkajtis liczy na to, że w budowę dróg rowerowych na odcinku Gorzów Wlkp.-Kostrzyn nad Odrą włączą się również inne samorządy.
W niektórych gminach, takich jak Torzym i Pszczew, ścieżki rowerowe będą budowane po raz pierwszy. – Środki unijne, które popłyną do gminy Torzym, są historyczne, ponieważ odkąd powstały samorządy, czyli od lat 90., gmina nie posiada metra bieżącego ścieżki rowerowej. W związku z tym, tym bardziej napawa nas dumą, że pieniądze przeznaczone dla samorządów przyczynią się do tak ważnej inwestycji – powiedział zastępca burmistrza Torzymia Sylwester Suchowski.
– Gmina Pszczew ma wpisaną turystykę w swoje DNA. Obszary chronionego krajobrazu tworzą spójną całość malowniczych terenów dla wszystkich, którzy zechcą odwiedzić to miejsce. Jesteśmy na środkowo-wschodnich rubieżach województwa lubuskiego i mamy nadzieję, że nowych ścieżek na terenie gminy Pszczew będzie przybywało – mówił Krystian Grabowski, wójt gminy Pszczew.
Zadanie realizowane w gminie Świdnica pozwoli połączyć ten obszar z Zieloną Górą. – Po raz pierwszy do gminy wpłynęły tak duże środki na budowę ścieżki rowerowej. To trzeci etap inwestycji, realizowany w partnerstwie z miastem Zielona Góra. Jak głosi hasło Funduszy Europejskich dla Lubuskiego, wspólnie tworzymy naszą przyszłość – tłumaczyła wójt gminy Świdnica Izabela Mazurkiewicz-Kąkol.
Ścieżka rowerowa, która powstanie w gminie Szczaniec, pozwoli zobaczyć także inne inwestycje wykonane z pomocą unijnych funduszy, m.in. Centrum Kultury i Biblioteki – wskazywał wójt Maciej Sieńkowski.
– Gmina wiejska Żagań zbuduje kolejny odcinek ścieżki, który skomunikuje miejscowości. Jest kontynuacją ciągu rowerowego wybudowanego przed dwoma laty. Łączymy Starą Kopernię z Tomaszowem, a Tomaszowo z Bożnowem. Tworzymy logiczną całość pozwalającą mieszkańcom poruszać się między tymi miejscowościami – mówił wójt gminy Żagań Leszek Ochrymczuk.
Ile pieniędzy trafi do samorządów?
- Gmina Krzeszyce
Rozwój infrastruktury dla transportu niezmotoryzowanego poprzez budowę ścieżki rowerowej w gminie Krzeszyce – I etap (budowa ścieżki rowerowej o długości 0,943 km na trasie z Krzeszyc do Grabów wzdłuż drogi krajowej nr 22) – dofinansowanie w wysokości 1 225 580,50 zł.
Rozwój infrastruktury dla transportu niezmotoryzowanego poprzez budowę ścieżki rowerowej w gminie Krzeszyce – II etap (budowa ścieżki rowerowej o długości 4 km na trasie z Krzeszyc do Grabów wzdłuż drogi krajowej nr 22) – dofinansowanie w wysokości 2 255 851,39 zł.
- Gmina Szczaniec
Budowa ścieżki rowerowej Smardzewo-Opalewo-Szczaniec (etap I) – budowa ścieżki rowerowej o długości 0,58 km Smardzewo-Opalewo wzdłuż drogi powiatowej 1211F – dofinansowanie w wysokości 713 832,89 zł.
Budowa ścieżki rowerowej Smardzewo-Opalewo-Szczaniec (etap I) – budowa ścieżki rowerowej o długości 1,01km Smardzewo-Opalewo wzdłuż drogi powiatowej 1211F – dofinansowanie w wysokości 1 000 705,00 zł.
- Gmina Pszczew
Ścieżka rowerowa Pszczew-Szarcz (etap I) – wybudowanie ścieżki rowerowej na odcinku Pszczew-Szarcz o długości 674 m – dofinansowanie w wysokości 812 600,00 zł.
- Gmina Torzym
Budowa dwóch odcinków ciągu pieszo-rowerowego w Torzymiu wraz z odcinkiem pieszo – jezdnym o łącznej długości ok. 500 metrów – dofinansowanie w wysokości 470 000,00 zł.
- Gmina Świdnica
Budowa ścieżki rowerowej przez teren gminy Świdnica do Nowogrodu Bobrzańskiego będącej odcinkiem transgranicznej ścieżki rowerowej od zachodnich okolic miejscowości Lubsko do granicy miasta Zielona Góra przez gminy ZNOF Świdnica-Nowogród Bobrzański – etap III (budowa ścieżki rowerowej o łącznej długości 4,23 km relacji Wilkanowo – Świdnica) – dofinansowanie w wysokości 3 037 078,14 zł.
- Gmina Żagań
Budowa ścieżki rowerowej w miejscowości Tomaszowo, gmina Żagań – ścieżka będzie zlokalizowana w pasie drogowym drogi gminnej nr F007431; połączy odcinki relacji (Żagań) / Bożnów-Tomaszowo i Tomaszowo-Stara Kopernia. Sumaryczna długość ścieżki rowerowej (wg. kilometrażu drogi) to ponad 1,5 km. Dofinansowanie wynosi 1 200 000,00 zł.
- Gmina Szlichtyngowa
Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Szlichtyngowa-granica województwa (etap I: Szlichtyngowa-Dryżyna) – budowa dwukierunkowej ścieżki rowerowej o długości 3 km – dofinansowanie w wysokości 1 554 722,58 zł.
