Marszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski podkreślał, że most w Santoku – w jednym z najstarszych polskich grodów – ma bardzo istotne znaczenie komunikacyjne, które prowadzi do wielu kluczowych węzłów na trasach szybkiego ruchu i dróg krajowych. Zaznaczył, że to bardzo ważne przedsięwzięcie dofinansowane z budżetu Unii Europejskiej. – Czasami w Polsce zapomina się o tym, jaką ogromną rolę odgrywają środki europejskie i to nie jest tak, że to jest coś, co nam się należało, że spadło nam z nieba. Tak nie było. Polska długo walczyła o to, żeby być członkiem Unii Europejskiej i dzisiaj jesteśmy jednym z najważniejszych beneficjentów. Ta inwestycja by nie powstała, gdyby nie udział środków Unii Europejskiej – mówił marszałek.
Zadanie będzie realizowane w kilku etapach. – Najpierw trzeba rozebrać most i postawić tymczasowy, a docelowo wybudować ten nowy. Podpisano umowę, pozostało nam kibicować wykonawcom, żeby prace przeszły sprawnie – dodał marszałek Sebastian Ciemnoczołowski.
– Bardzo cieszy nas ta inwestycja. Jest to koszt prawie 40 milionów złotych. Zadanie, jaką jest obwodnica Drezdenka, było największą inwestycją prowadzoną przez samorząd wojewódzki, co świadczy wyraźnie o dbałości o równomierny rozwój regionu lubuskiego – zarówno części południowej, jak i północnej. Koniec inwestycji jest planowany na 2027 r. Patrząc na prace prowadzone na obwodnicy Drezdenka, nic nie wskazuje na to, aby były opóźnienia. Most to bardzo ważny obiekt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158. Życzymy wykonawcy powodzenia i zmieszczenia się w terminie. Być może uda się zakończyć budowę wcześniej – powiedział wicemarszałek Hubert Harasimowicz.

Informacje o projekcie
Projekt dofinansowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Priorytet 4 Fundusze Europejskie na dostępność komunikacyjną Lubuskiego, Działanie 4.1 Infrastruktura drogowa. Decyzja o przyznaniu dofinansowania została podpisana 08.07.2025 r.
Projekt obejmuje rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w m. Santok w ciągu drogi woj. nr 158. Zakłada także rozbudowę odcinków drogi wojewódzkiej nr 158 zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie mostu. Łączna długość rozbudowy drogi wyniesie 0,49 km. Całkowita długość mostu wynosi 111,72 m. Początek inwestycji zlokalizowano około 240 m przed mostem, koniec – na połączeniu/skrzyżowaniu z ul. Gorzowską.
Nowy most to konieczność ze względu na stan techniczny obecnej przeprawy
Marcin Ogorzałek, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze podkreślał, że to kolejna inwestycja z listy priorytetów województwa lubuskiego do dofinansowania z Unii Europejskiej, ważna z uwagi na to, że istniejący obiekt został przebudowany po wojnie na przełomie lat 50. i 60. – Jest to obiekt już dalece wyeksploatowany, wymagający tego, żeby powstała nowa konstrukcja. Nowy obiekt będzie miał najwyższą klasę nośności, będzie spełniał wszystkie wymagania obiektów mostowych w ciągach dróg wojewódzkich. Między innymi będziemy mogli zlokalizować na tym obiekcie drogę dla pieszych i rowerów, co jest również niezwykle ważne dla mieszkańców, użytkowników – mówił. Podkreślał, że 55 milionów to kwota, która była szacowana jako wartość inwestycji. Z taką kwotą złożono wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Natomiast rozstrzygnięcie przetargowe było korzystne, z tego względu obecna wartość tej umowy to 38,5 miliona.

Termin realizacji to wrzesień 2027. W tej chwili wykonawca przystępuje do usuwania kolizji z sieciami obcymi, z urządzeniami obcymi, które są zlokalizowane na istniejącym obiekcie. Po usunięciu tych kolizji przystąpi do wykonania mostu tymczasowego, po którym prowadzony ruch będzie wahadłowo. Po wybudowaniu i przełożeniu ruchu na most tymczasowy przystąpi do rozbiórki istniejącego i budowy nowego obiektu.
Zakres robót:
– budowa tymczasowego mostu,
– rozbiórka istniejącego mostu wraz z dojazdem,
– budowa nowego mostu i przejazdu gospodarczego,
– odbudowa i dobudowa nasypów stanowiących korpus drogi wojewódzkiej,
– budowa konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej, dróg wewnętrznych, zatoki autobusowej, ciągów pieszo-rowerowych i chodnika, demontaż i ponowny montaż wiaty przystankowej,
– roboty towarzyszące związane z przebudową sieci,
– rozbiórka mostu tymczasowego,
– prace wykończeniowe i oznakowania.
Projekt jest skierowany do mieszkanek i mieszkańców Santoka i okolic, województwa lubuskiego oraz pozostałych użytkowników infrastruktury transportowej i środków transportu.
Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla poprawy warunków ruchu i dalszego rozwoju regionu poprzez:
- dogodne połączenie wewnątrzregionalne (usprawnienie przejazdu na odcinku stanowiącym połączenie z drogą ekspresową S3 – DW 158 prowadzi ruch do Gorzowa Wlkp., gdzie znajduje się węzeł drogi ekspresowej S3),
- korzystne połączenie regionu z siecią dróg wyższej kategorii, w tym sieci TEN-T (autostrada A2 poprzez S3),
- usprawnienie systemu transportowego regionalnego i lokalnego, turystycznego i gospodarczego,
- poprawę warunków komunikacyjnych,
- zmniejszenie hałasu,
- podniesienie komfortu podróżowania,
- sprzyjanie wykonywaniu przewozów publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej,
- przyczyni się także bezpośrednio do wzrostu konkurencyjności regionu poprzez poprawę dostępności infrastruktury drogowej, która wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie działalności gospodarczej.

Integrujemy północną część województwa
Posłanka Krystyna Sibińska wskazywała, że to kolejna potężna inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich i Urząd Marszałkowski na północy województwa po obwodnicy Drezdenka, która już prawie się kończy. – Dzisiaj symbolicznie rozpoczniemy kolejną dużą inwestycję. To bardzo cieszy i pokazuje, że jesteśmy w takim miejscu, które w sposób symboliczny łączy trzy gminy plus oczywiście Gorzów Wielkopolski, bo mamy wyjazd w kierunku Gorzowa – mówiła. Podziękowała marszałkowi Sebastianowi Ciemnoczołowskiemu oraz całemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich, za to że takie inwestycje planują i realizują.
– Chciałem serdecznie podziękować panu marszałkowi i radnym wojewódzkim za to, że znaleźli środki na budowę mostu. Dla mieszkańców, ale i dla nas wszystkich jest to kwestia bezpieczeństwa. Mamy świadomość, że w związku z remontem będą utrudnienia, ale z niecierpliwością będziemy czekać na zakończenie inwestycji – powiedział Józef Ludniewski, wójt gminy Santok. – To nie tylko sam most, ale również infrastruktura. Przez most będzie przebiegać ścieżka rowerowa, która połączy się ze ścieżką do Starego Polichna. Za chwilę podpiszemy list intencyjny ws. połączenia ścieżkami rowerowymi gminy Drezdenko, Santok i Skwierzyna. Mamy nadzieję, że przy pomocy pana marszałka się to uda – mówił wójt.
– Dzisiejsze spotkanie pokazuje, że nie tylko członkostwo w Unii Europejskiej ma głęboki sens i jest w naszym interesie. Sens ma również istnienie województwa lubuskiego – dodał starosta powiatu gorzowskiego Krzysztof Karwatowicz i wspomniał, że most będzie połączony również drogami rowerowymi, którymi zajmie się powiat.
– Mosty powinny łączyć i tu mamy przykład, że ta inwestycja będzie łączyć nasze województwo. Ważne, żeby rzeki, których mamy sporo – mam na myśli Wartę i Odrę – nie były przeszkodą we wzajemnej komunikacji między mieszkańcami. To także istotne dla gospodarki, bo im krótsza droga w łańcuchu dostaw, tym mniejsze koszty dla przedsiębiorców, a co za tym idzie – niższe ceny dla konsumentów. Życzę, aby prace postępowały jak najsprawniej – mówił radny Województwa Lubuskiego Tomasz Gierczak.
W konferencji wzięli udział również dyrektor Biura Zamiejscowego Urzędu Marszałkowskiego Natalia Burdz, burmistrz Drezdenka Adam Kołwzan, burmistrz Skwierzyny Wojciech Kowalewski i przedstawiciel firmy Mostostal Kielce – wykonawcy inwestycji.
Finansowanie zadania
- wartość projektu: 55 547 460,00 zł
- wartość kwalifikowalna projektu: 55 000 000,00 zł
- wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 38 500 000,00 zł (70%)
- wysokość dofinansowania z budżetu państwa: 5 500 000,00 zł (10%)
- wysokość wkładu własnego: 11 000 000,00 zł (20%)
- wartość wkładu własnego ogółem: 11 547 460 zł
Planowana rzeczowa realizacja projektu III kw. 2025 r. – IV kw. 2027 r.
Roboty budowlane
- wykonawca robót budowlanych – firma Mostostal Kielce S.A. z siedzibą w Kielcach
- umowa podpisana 22.09.2025 r.
- wartość umowy 38 553 667,89 zł brutto
- termin realizacji 22.09.2027 r.
Inżynier projektu
Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „V.E.P” Adam Świerczyński z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim (lider), KOMPLET INWEST GRANOPS PRAŻANOWSKI Spółka komandytowa z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim (partner). Umowa podpisana 08.10.2025 r., wartość umowy 1 150 050,00 zł brutto.
