Udało się uczynić tę miejscowość i cały układ komunikacyjny lepszym, nowocześniejszym, ale przede wszystkim bezpieczniejszym – podkreślił marszałek Marcin Jabłoński podsumowując inwestycję wartą ponad 42 mln zł.

Projekt podsumowano na konferencji prasowej w czwartek, 15 lutego 2024 r. Jej uczestnicy wymienili również inne zadania infrastrukturalne zrealizowane w Lubuskiem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
– Byliśmy tutaj już kilkukrotnie. Cieszyliśmy się z tej inwestycji od momentu jej rozpoczęcia. Ma ona szczególny charakter. W ramach wielu działań, jakie podejmowaliśmy w skali całego regionu, w ramach dużej kwoty, jaką przeznaczyliśmy na infrastrukturę transportową (ponad 400 mln złotych), wśród projektów o różnym znaczeniu, takich jak prawie 100-milionowy projekt dotyczący budowy mostu i całego układu komunikacyjnego w Milsku oraz obwodnica Chlastawy, były też takie projekty, na które czekano dziesięciolecia. Często te projekty były spychane w kolejności i w dyskusji, jaka powinna być hierarchia potrzeb. W końcu jednak uznaliśmy, że także takie realizacje, które dotyczą inwestycji długo oczekiwanych przez lokalne społeczności, muszą się doczekać rozwiązania. To szczególny przypadek, bo to pozornie niedługi odcinek, raptem kilka kilometrów, ale kwota ponad 40 mln złotych, dlatego tak ciężko było przystąpić do tego zadania – mówił Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 295 w Miodnicy (na odcinku ponad 4 km) kosztowała ponad 42 mln zł. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wynosiło 33 mln złotych, a Województwo Lubuskie przeznaczyło na ten cel ponad 7 mln złotych. Ponad 3 mln pochodziły z kolei ze środków rządowych.
Marszałek podziękował za cierpliwość mieszkańcom Miodnicy, którzy znosili niedogodności związane z pracami drogowymi. – Musieli przez wiele miesięcy współpracować i wspierać wykonawców. Robili to skutecznie i pomogli w dopilnowaniu tego, że w chwili obecnej nie musimy się obawiać o jakość i trwałość tego, co zostało zrobione. Udało się rozwiązać lokalne problemy, czyniąc tę miejscowość i cały układ komunikacyjny lepszym, nowocześniejszym, ale przede wszystkim bezpieczniejszym i takim, który nie wpływa negatywnie na życie lokalnej społeczności – powiedział M. Jabłoński. Podziękowania otrzymał również Zarząd Dróg Wojewódzkich, radni Województwa Lubuskiego oraz wykonawca rozbudowy drogi.
Droga powstała z unijnych środków, a Polska już 20 lat jest w Unii Europejskiej. Będzie co świętować
Marszałek Marcin Jabłoński podkreślił także, że inwestycja została zrealizowana dzięki Funduszom Europejskim: – Przypomnę, że całość nakładów inwestycyjnych na drogi z funduszy unijnych to ponad 400 mln złotych. To pokazuje, w jak ogromnej skali możemy czerpać ze wsparcia Unii Europejskiej. Mam nadzieję, że będzie tak dalej, dlatego w tym roku z radością będziemy świętować 20-lecie wejścia Polski do Unii Europejskiej. Mam też nadzieję, że będziemy spotykać się przy kolejnych otwarciach bądź rozpoczęciach dalszych inwestycji, jakie są w naszych planach.

Droga w Miodnicy została zrealizowana w minionej już perspektywie finansowej 2014-2020, dlatego to dobry moment, by ją podsumować, o czym wspomniał członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga. – Cieszymy się z ponad 400 mln złotych wydanych na nasze drogi. Ale z drugiej strony, gdy rozmawiam z dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich Pawłem Tonderem i myślimy o projekcie na drogi w Polsce wschodniej (gdzie pojedyncze regiony otrzymują od 800 mln do 1 mld złotych, czyli tyle, ile wynosi budżet województwa lubuskiego), to zastanawiamy się, ile moglibyśmy zrobić kolejnych kilometrów dróg w województwie lubuskim, dysponując takimi środkami albo chociaż minimalnie niższymi. Dlatego też ciesząc się z pomocy z Unii Europejskiej, będziemy chcieli mocniej zdeterminować naszą postawę także jeśli chodzi o pozyskiwanie środków centralnych, rządowych, bo uważamy, że niczym nie różnimy się od regionów na wschodzie kraju. Mało tego – w ostatnim czasie środki, które tam płynęły, zdecydowanie poprawiły sytuację. Potrzeb jest u nas niezmiernie dużo, szczególnie na drogach.
Miodnica ma bezpieczny i dogodny dojazd, kolejne drogi czekają
– Tak jak zauważył pan marszałek Marcin Jabłoński, kluczową inwestycją z Unii Europejskiej w tej perspektywie był most na Odrze w Milsku, który znacznie ułatwił poruszanie się i połączenie Zielonej Góry ze Wschową. Skomunikował powiat zielonogórski zarówno z powiatem nowosolskim, jak i wschowskim. Dzisiaj jesteśmy w Miodnicy. Ta droga również miała znaczenie dla ruchu tranzytowego, dla połączenia Zielonej Góry z Żaganiem. Bardzo się cieszę, że ta inwestycja zmierza już do końca. Mam nadzieję, że szczególnie mieszkańcy Miodnicy są zadowoleni, że po tylu latach mogą bezpiecznie, spokojnie i bez nadmiernych uciążliwości jeździć po swojej miejscowości, przemieszczać się do Zielonej Góry, Żagania czy w inne rejony kraju – dodał G. Potęga.
Wacław Maciuszonek, przewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego apelował o pozyskiwanie środków również na inne drogi, które wymagają pilnego remontu. – Z dużą radością, ale i zazdrością oglądam tę budowę, która już dobiega końca. Podobne drogi mamy w powiecie żarskim. Polecam uwadze drogę nr 294, która jest w złym stanie. Bardzo proszę o zauważenie tej drogi. Trochę porażająca jest kwota, ale tyle kosztują budowy dróg. Tak jak powiedział marszałek Potęga, musimy myśleć nie o milionach, a o miliardach, żeby zrealizować wszystko, co jest do zrobienia. O takie pieniądze musimy się starać – powiedział przewodniczący Sejmiku.
To ostatnie zadanie drogowe z Regionalnego Programu Operacyjnego
Szczegóły inwestycji w Miodnicy przedstawił Paweł Tonder – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich: – Drogę zakończyliśmy w grudniu 2023 r. Powstała pełna nowa infrastruktura, wybudowaliśmy ponad 4 km nowej drogi o pełnej konstrukcji, została wybudowana kanalizacja deszczowa, powstały chodniki, które separują ruch pieszych od pojazdów. Ruch samochodów jest bardzo duży. Powstały zatoki autobusowe, bezpieczne przejścia dla pieszych, szykany, które spowalniają wjazd do miejscowości. Powstała nowa bezpieczna infrastruktura drogowa z oświetleniem. Dzięki środkom unijnym możemy realizować inwestycje o takich wartościach.

Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr295 w Miodnicy to ostatnia z 34 inwestycji zakończonych w minionej perspektywie finansowej środków unijnych. W ramach zakończonej perspektywy finansowej koszty kwalifikowalne zadań wyniosły ponad 430 mln zł, z czego 30 mln zł stanowi wkład własny województwa, a 400 mln zł to dotacja środkami zewnętrznymi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Radni liczą na kolejne inwestycje
– Jest to kolejna droga, która została zrealizowana. Widać, jak samorządowi województwa zależy na bezpieczeństwie mieszkańców i komforcie jazdy. Całkowita przebudowa tej drogi podniesie bezpieczeństwo mieszkańców. Droga została całkowicie przebudowana łącznie z zatokami autobusowymi, oświetleniem i całkowitą modernizacją. Jest to droga strategiczna, dojazdowa do elektrowni w Gajówce – stwierdziła radna Województwa Lubuskiego Małgorzata Paluch-Słowińska. – Droga ta podniesie komfort jazdy ciężkiemu transportowi, który dojeżdża do pobliskich kopalni odkrywkowych, zabierając kruszywo. Jest to również najkrótsza doga między Żaganiem a Zieloną Górą. Inwestycja została sprawnie wykonana, na ten cel zostały zabezpieczone środki w budżecie województwa, a 75 proc. to środki europejskie. To pokazuje, jak ważne są to środki, bez nich o wiele trudniej byłby zrealizować różnego rodzaju inwestycje drogowe. Należą się podziękowania wykonawcy zadania, Zarządowi Dróg Wojewódzkich, którzy sprawnie przeprowadzili proces dokumentacji i wykonania. Każdy kilometr drogi to większe bezpieczeństwo mieszkańców, lepszy rozwój gospodarczy oraz poprawa jakości życia mieszkańców – zwróciła uwagę radna.
Radny Województwa Lubuskiego Sławomir Kowal wspomniał także o innych zadaniach drogowych między Żaganiem a Zieloną Górą: – To nie tylko Miodnica. Zmodernizowano drogę w Gorzupi i Nowogrodzie Bobrzańskim, wiele dróg w powiecie żagańskim i żarskim. Wspólnie z przewodniczącym sejmiku zabiegaliśmy o to. Dziękujemy wszystkim radnym, że widzą tę część województwa. Dziękuję posłom: Waldemarowi Sługockiemu, Elżbiecie Annie Polak, Robertowi Dowhanowi oraz senatorowi Wadimowi Tyszkiewiczowi. Wierzę, że jeszcze wspólnie dla gmin powiatu żagańskiego zrobimy więcej.
Region inwestuje też w transport publiczny
Poza jakością dróg ważny jest także transport publiczny, dlatego województwo realizuje projekty również w tym zakresie. – Inwestycje w infrastrukturę transportową są elementem realizacji szerszej strategii, jaką realizujemy w Departamencie Infrastruktury Transportowej, strategii otwarcia i wzmocnienia województwa lubuskiego w zakresie bezpiecznego przemieszczania się mieszkańców naszego regionu. W tym celu nasz departament organizuje transport publiczny. Województwo lubuskie od początku, kiedy powołano Wojewódzki Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych, realizuje wojewódzkie przewozy autobusowe. Jako pierwsze zostały uruchomione połączenia tutaj, na południu naszego województwa. Na ten cel zabezpieczono kwotę 6,5 mln złotych. Staramy się, by wszystkie inwestycje brały pod uwagę element rozwój transportu publicznego i wzmacniały go. Zwracamy aspekt również na bezpieczeństwo – wyjaśniał Arkadiusz Mieczyński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Transportowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
#UEdlaPolski #FunduszedlaPolski #UEdlaLubuskiego #UE #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #UEdlaPL