Nowiutki lubuski szynobus już na torach!

Nowiutki lubuski szynobus już na torach!

02.09.2024

Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów zakupionych przez Województwo Lubuskie od polskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. można spotkać już na kolejowych szlakach naszego regionu.

Pojazd o wartości 35 608 500 zł został już nieodpłatnie przekazany przewoźnikowi Polregio SA, która pełni funkcję operatora publicznego transportu zbiorowego w naszym województwie.

Obecnie trwają jeszcze procedury związane ze szkoleniem maszynistów Lubuskiego Zakładu spółki Polregio, którzy będą na co dzień prowadzili ten pojazd. Po ich zakończeniu pojazd w połowie września zostanie skierowany do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. – Zbąszynek – Zielona Góra, która jest tylko w części zelektryfikowana.

229 pasażerów w „Plusie”

Spalinowo – elektryczny zespół trakcyjny „Plus” oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Człon spalinowy wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób niepełnosprawnych oraz w przedział służbowy.

16 września 2024 r. planujemy zaprosić Lubuszan na pokazowy przejazd nowym „Plusem”. Start na dworcu PKP w Gorzowie Wlkp.

Człon elektryczny wyposażony jest w kabinę WC w formie tradycyjnej oraz w miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zespół może rozwijać prędkość 120 km/h przy napędzie spalinowym i 160 km/h przy napędzie elektrycznym.

Całkowita pojemność pojazdu to 229 miejsc, w tym 84 miejsca siedzące.

W trosce o osoby z niepełnosprawnością

Fotele zabudowane są w układzie tzw. „lotniczym” oraz naprzeciwległym (2+2). Pomiędzy fotelami w układzie naprzeciwległym znajdują się stoły rozkładane lub stoliki podokienne i śmietniczki. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom niepełnosprawnym, dwa fotele stałe w okolicy przedziału służbowego, a w pobliżu przedziału WC dla osób niepełnosprawnych trzy regały z półkami na bagaże. Półki bagażowe zamocowano do ścian bocznych wzdłuż całego pojazdu.

Dla ułatwienia wprowadzenia i wyprowadzenia osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, oraz dla osób na wózkach inwalidzkich przy drugich drzwiach za kabiną maszynisty po obu stronach pojazdu w członie spalinowym zamontowano ręcznie rozkładane rampy wjazdowe.

Przy każdych drzwiach odskokowo – przesuwnych zabudowano wysuwane stopnie wejściowe. Wysuwany stopień pozwala na korzystanie z peronów o wysokości od 300 do 760 mm nad poziomem główki szyny. Przy wysokości peronu powyżej 760 mm wysunięte stopnie przeciwdziałają uczuciu dyskomfortu pasażera spowodowanym otwartą przestrzenią pomiędzy progiem otworu drzwiowego a krawędzią peronu.

Drugi nowy pojazd – jesienią

Drugi z zakupionych pojazdów powinien pojawić się w naszym województwie w listopadzie 2024 r. Jest to większa, trójczłonowa odmiana spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego oznaczonego jako 228M-001, który posiada 156 ergonomicznie rozmieszczonych miejsc siedzących. Zostanie on skierowany do obsługi trasy Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań, która jest również tylko w części zeletryfikowana.

Ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Projekt pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych” został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Łączna wartość obu zakupionych pojazdów wynosi 73,8 mln zł brutto z czego 80,19% dofinansowano z UE.